Teorie

De 18 mai, 2009 6 No tags 0

Randurile de mai jos sunt notile mele din anul III de facultate pe care le-am insemnat constiincios in agenda. In anul I, la facultatea de Litere, se studiaza teoria literaturii. Cursul l-a tinut doamna Comlosan, iar seminarul carismaticul si raschiratul Tucan. Omul asta tradeaza o aroganta care imi place, desi m-a urzicat la un seminar datorita fuseiului si merseiului de care nu ma lepad. Examenul l-am sustinut cu el, doamna Comlosan retragandu-se inainte de a ma aseza eu la raspuns. Si la acel raspuns am mazgalit pe foaie, la subiectul de teorie, piesa lui Pirandello, 6 personaje in cautarea unui autor. Placidul asta de Tucan mi-a zis verde in fata ca stau cu teoria in pom, si uite de aia, imi da nota 9, pentru ca nu poate mai mult, dar eu am toate haturile in maini. Si de aici invatatura, am inceput sa dau atentie definitiilor.
Concept in critica moderna, intertextualitatea = raportul existent intre texte diferite care alcatuiesc impreuna un ansamblu.
5 categorii ale intertextualitatii:

  • propriu zise
    relatia de coprezenta a doua sau mai multe texte; prezenta efectiva a unui text in celalalt (citate, aluzii, plagiat)
  • paratextualitatea
    relatia pe care titlul o stabileste cu anumite marci – titlu, prefata, notele
  • metatextualitatea
    relatia prin care doua sau mai multe texte se comenteaza fara a se cita efectiv
  • hipertextualitatea
    relatia de derivare a unui text din altul prin imitare sau deformare
  • arhitextualitatea
    relatia de apartenenta a unui text la un gen anume

Poate ii va fi cuiva de folos, unui filolog simandicos, belicos in salvgardarea celor sufletesti si intelectuale. Cum ar zice Sora, sa luptam mai mult pentru A FI…

6 Comments
  • Maria Barbu
    mai 18, 2009

    Vaaaaaaaaaaaaaai, nu poti sa te dezbari de oltenismele astea, ce rusine!!! Adevarul-adevarat este ca sunt totusi ciudate pt urechile unui ins care nu le foloseste decat atunci cand le invata la gramatica si atat!

  • ddunia
    mai 18, 2009

    @Maria Barbu
    Subdialectele si graiurile sunt prilej de amuzament la ore. Moldoveneste, ardeleneste, banateneste, olteneste, orice nevorbitor se amuza, dar mai departe nu mai inteleg distractia. 🙂

  • Andra
    mai 19, 2009

    Vaaaaai, lasă că şi eu am avut meciuri cu Tucan în anul I, dar pe parcurs ne-am înţeles bine. Zic eu.

  • ddunia
    mai 20, 2009

    @Andra
    Pana la urma cine pe cine a cucerit, noi pe el sau el pe noi? 🙂

  • Andra
    mai 22, 2009

    Îmi place să cred că vice-versa. Dar nu sunt sigură. Cred că ne-a cucerit el pe noi. Eu cel puţin am ajuns să înţeleg depărtarea profesorilor ca ceva necesar.
    Nu ştiu dacă ai făcut cu Oprescu. Cu generaţia mea a fost ataşat şi indulgent. Sau cel puţin aşa mi s-a părut. Apoi, s-a schimbat. Pentru că nu mai avea cu cine şi pentru că se săturase să fie luat de fraier. (Îmi place să cred că noi eu nu l-am luat aşa, dar au fost alţii.)

  • ddunia
    mai 22, 2009

    @Andra
    Intre profesor si elev trebuie sa existe intotdeauna o limita, un prag nu trebuie niciodata trecut.
    Am facut cu Oprescu, un aristocrat printre multi marlani, si, si mai multi incompetenti. Cu noi a fost ok, ii doresc din tot sufletul atat lui, cat si lui Tucan, cativa stundeti capabili de o retroactiune mobilizatoare.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Solve : *
24 × 18 =