În școli ar putea să introducă și cursuri de privit pe pereți. Ceva în stilul școlii lui Noica

Susțin de atâția ani cititul. Am enumerat beneficiile. Am adus argumente. Un vocabular bogat seduce. Kate Middleton a cucerit lumea întreagă. Dar și Kim Kardashian a făcut-o. Există un public pentru fiecare. De aceea m-am săturat să bat oamenii la cap cu cartea. Prefer să-i lovesc cu. Glumesc! Sau nu glumesc.

Oricum ar fi, a devenit plictisitor pentru mine. Să vorbesc aproape singură. Să mă străduiesc. Să mă folosesc de râs pentru a evita nerostitele acuzații. Pentru unii sunt pur și simplu o putoare pentru că îmi doresc să citesc și să scriu fără să fac nimic altceva. Cultiv lenea, una anume, lenea sebastiană. Să-ți iei ore sau zile în care să nu faci nimic dacă nu ai chef. Într-adevăr fac asta.

Cărțile m-au ajutat să-mi înțeleg rolul de pion în lume. N-am citit mult din Diplomația lui Kissinger, abia 50 de pagini, dar m-a liniștit. Unii merg în India pentru o asemenea relaxare. Alții aleg biserica. Eu îmi pun speranțele în istorie să mă potolească.

Istoria lumii, dacă suntem curioși, și toți ar trebui să fim, are toate răspunsurile. Demonstrează prin relatare măreția umanității în nimicnicia ei. Măreția vine din nimicnicie. Nimicnicia produce măreție. Avem acces la informații. Google-ul la un click. Bibliotecile și librăriile la o mică distanță. Dacă ne-ar interesa cum s-au format popoarele și cum au funcționat, atunci orice ființă decentă ar renunța la mândria națională. Interesul și idealul coexistă de la facere.

Mâna de oameni care conduce lumea folosește idealul din interes pentru manipulare. Idealul răstoarnă uneori interesul. Și tot așa. Mi-e clar. Mă aflu în afara mâinii. Din marginea marginii urmăresc mâna de oameni care conduce lumea. Nu mă împotrivesc. Nu mă dau după. Dar o recunosc. Richelieu, Bismarck, Napoleon al III-lea, Woodrow Wilson au modelat lumea, reprezentările despre, gândirea și arta.

În școli ar putea să introducă și cursuri de privit pe pereți. Ceva în stilul școlii lui Noica în care să nu se învețe nimic. Să vină elevul să ceară, să întrebe, să spună. Să plonjeze în sine și să descopere, cu îndrumare, dacă face parte din mâna de oameni care conduce lumea sau e o rotiță dintr-un mecanism. Orice rotiță are un rol. Dacă am învăța de timpuriu că deținem importanță, atunci nu ne-am mai da importanță prin delir de grandoare. Ești o rotiță și ești importantă. Fiecare slujește. Învățați să o faceți bine. Asta în loc de rugăciuni și materie memorată.

Sunt o rotiță și sunt importantă. Scriu. Citesc. Asta vreau să fac toată viață până la final.

Foto: Bogdan Mosorescu

No Comments Yet.

Leave a Reply

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Solve : *
5 × 18 =