Românul și-a decorat sărăcia

Am povestit pe blog că i-am adresat o întrebare lui Dan Puric la un eveniment la care a fost invitat să vorbească despre dragoste?
Și dacă am povestit, și dacă nu am povestit, să vă spun ce întrebare am formulat.
De ce, domnule Puric, promovați cu intenție inactivitatea și pasivitatea intelectualului român față de problemele cu care se confruntă societatea românească?
Înainte de întrebarea propriu zisă am menționat de Lucian Blaga, de Trilogia culturii, de teoria lui conform căreia românul s-a opus întotdeauna cotropitorilor prin inactivitate. Trec sub tăcere bâlbăiala mea, faptul că am încurcat titlul cărții, roșeața din obraji, gluma lui Dan Puric care s-a prefăcut că părăsește scena și răsetele din sală.
Mai amintesc întoarcerea lui în sala, privirea cu care m-a fixat și m-a întrebat:
Așadar, domnișoară, dumneavostră sunteți de părere că sunt inactiv?
Asta s-a întâmplat anul trecut, parcă. Între timp, tot mai des, am meditat, dar am și conversat pe tema: identitate românească, spirit românesc.
Ce înseamnă să fii român?
Ce înseamnă să fii profund ortodox?
Uite aici mă pierd cu firea. Aș vrea să fiu capabilă să răspund la prima întrebare, dar la a doua refuz cu încăpățânare să mă gândesc. Profund ortodox mi se pare doar o formulare emfatică a unor duhovnici nerespectabili.
La prima întrebare.
Ce înseamnă să fii român?
Când mă gândesc la esența românului îmi apar instant numele următoare: Constantin Noica, Lucian Blaga, Tudor Gheorghe. Pe primii i-am simțit români când i-am citit, pe Tudor Gheorghe când l-am ascultat.
Să fii român înseamnă, printre altele, un spirit puternic creator. Polemicile din jurul culturii minore, culturii majore constituie un subiect separat. E un joc pe care românul actual îl refuză: jocul cu realitatea lui istorică, cu trecutul.
Pentru a te înțelege azi, ai nevoie să-l cunoști pe cel de ieri. Românul, în istorie, cel mai mult s-a apărat. S-a apărat, nu a cucerit. Poziția, fie economică, fie politică, fie geografică l-a obligat spre o anume adaptabilitate. Însușirea de a te adapta ține de supraviețuire. În istorie am supraviețuit. De la Blaga, știu că românul când s-a confruntat cu oricare dintre cotropitori s-a opus rămânând inactiv, nu a permis să fie asimilat, dar s-a lăsat influențat.
E adevărat, influențele ne-au pierdut poate mai mult ca un întreg proces de asimilare. Personal consider că turcii și rușii nu ne-au făcut nici un favor, părți din țara asta mă ajută să demonstrez că simt corect.
Adoptând inactivitatea, căci am acceptat teoria blagiană, românul a continuat să se exprime. Aleg exemplul bordeielor. Bordei, dar un bordei pitoresc, orice încăpere a țăranului atrăgea atenția prin pânze țesute și colorate. Românul și-a decorat sărăcia.
Întorcându-mă din nou la întrebare, ce înseamnă să fii român, lansez o altă întrebare: înainte de a dobândi o cetățenie europeană, cum se intenționează, nu ar fi de preferat să cunoaștem ce înseamnă cu adevărat să fim români?
Să fim români și abia apoi europeni, cred eu. Identitate în diversitate, asta a promovat Comunitatea Europeană, nu abandonul propriei identități în favoarea unei identități europene. Aici, pe continentul ăsta, popoarele s-au format asemenea aluatului de cozonac, au stat mult timp la dospit, nu e ca la americani unde poporul e copt parcă în foetaj. Nu emit acum o judecată, doar împărtășesc părerea că extracția unei măsele e mai dureroasă ca a unui dinte de lapte.
Ce înseamnă să fii român?
Să reîncepem să ne jucăm cu istoria, cu trecutul, să aprofundăm ceea ce înseamnă românesc, să cercetăm adânc, până în abis pentru a înțelege motivele românului de ieri pentru a putea corecta românul de azi.
Mi-ar părea rău să fiu acuzată de idealism și naivitate, a-ți cunoaște propria istorie ține de aceeași însușire de a fi adaptabil și nu manipulat.
Azi românul e manipulat. Mâine poate să probeze trezirea și luciditatea.
Desteaptă-te române, așa e imul nostru, nu?

22 Comments
  • arakelian
    mai 15, 2014

    curajoasa intrebare! Eu nu as fi avut curajul sa o adresez, desi pe alocuri am avut aceeasi impresie citindu-i cartile.
    Dupa ce am ascultat interviul cu el, de acum 2 ani, ceva in ajunul Craciunului, mi-am schimbat parerea. Pt ca el a vorbit si de oameni activi,
    intelectuali sau ba. Si ca fata de mine, a circulat mult prin tara, printre oameni.

    Cat despre analiza ta istorica a romanului, am cateva mici corectari si adaugiri: romanul nu l-as caracteriza pe parcurusul istoriei cu ” doar s-a aparat”.
    Romanul de alta data a fugit si s-a ascuns in calea atacatorului: in paduri,in munti. A ars si otravit case si fantani, daca nu ii ramane lui, atunci sa nu lase nici altuia. Suna cunoscut?
    In plus, in istorie, romanii au multe greseli. Adaug cateva care ma incarca acum: progromul de la 1903 (merci Vio!), progromul de la Dorohoi, anti-semitismul inca existent,
    intoleranta fata de tigani, dispretul fata de religia/decizia altora, toleranta cu care am inchis ochii in fata victimelor canalului etc etc.
    Toate astea, presarate cu renuntarea la sclavie acum 150 ani (da, stiu, cuvantul rob/iobag suna mai bine decat sclav, dar definitiile lor sunt ca 2 manusi! ),
    cu saracia neagra a taranilor, au dus la romanul de astazi: cu o libertate de a isi spune cuvantul doar in recreatii, cu lentoarea de a astepta, si ‘curajul’ de a fugi
    (nu in padure ca strabunica, ci in alta tara) si puterea judeca de la bere lipsa de actiune a altora.
    Peste astea, as presara frustrarile si dramatizarea (reala sau imaginara) usor nevrotica (cuvantul l-am gasit intr-o carte).

    Si totusi, romanii au supravietuit. Au evoluat. Nu ii vezi pe intelectualii astia la tv/in presa, dar in multe orasele din tara oamenii s-au unit, s-au mobilizat rand pe rand,
    au evoluat intelectual, au iesit la actiuni voluntare spontane, dar cu rezultat imediat. Doar putina vointa si multa indiferenta la privirile si vorbele altora. Uita-te
    la actiunile din ultimii ani de replantare, de ecologizare, de grupurile de voluntare care ajuta familii si copii sa nu abandoneze scoala; de studentii care voluntar, merg sa
    reconstruiasca casele celor inundati; la tinerele care incep sa invete de la batrane sa isi coase ii etc. Uita-te la zeci de mii de romani iesiti la proteste, saptamani la rand
    pt protestul contra exploatarii Rosia Montana, in zeci de orase!!! Romanul renaste, de data asta cu adevarat liber.

    • dam167
      mai 16, 2014

      Fac referire la ultima parte, adică de la acțiunile din ultimii ani.

      Replantare, ecologizare și voluntariat: toate astea nu sunt făcute sau gândite de intelectuali. Da, sunt de acord, e mai bine decât nimic, dar sunt lucruri gândite și făcute prost. Dacă plantezi copaci aiurea (adică unde nu trebuie și specii care nu trebuie) îi plantezi degeaba. Dacă faci ecologizare de ochii lumii (adică n-ai un suport economic), ea se va risipi – vezi colectarea selectivă și peturile.
      Foarte, foarte faină asta cu Roșia Montană. La protestele astea vin exact ăia care nu înțeleg de ce ar trebui să protesteze și ce ar trebui să obțină. Problema reală nu e cianura, ci monstrul din spatele întregii afaceri. Eu am văzut câtva emisiuni despre și mi s-a părut doar praf în ochi. Unele pro exploatare, altele împotrivă, dar tuturor le lipsea coerența, claritatea și logica. Aștept și eu intelectual care să poată vorbi despre așa, ca pentru intelectuali. Să bat la ușa corturilor de prin orașe, găsesc pe acolo așa ceva?

      • dunia
        mai 16, 2014

        Dam, te rog să-mi permiți și mie.

        Da, ai dreptate în ceea ce spui, dar eu aș fi mai îngăduitoare. Poate unde am un copil mic. Adică Mara vrea să facă de foarte multe ori ceva și bineînțeles că nu e modul cel mai corect, dar nu o opresc.

        Asta legat de exemplul tău cu plantarea de pomi sau copaci. Plantând, înveți, iar ușor, ușor dobândești cunoștințe. Nouă ne trebuie voință, proiecte, câțiva lideri și educație, una corectă, nu educația falsului intelectual sau snobului. Mai nou avem și falși țărani, dar mă duc în altă direcție.

      • arakelian
        mai 16, 2014

        dam, vin si eu cu argumente pozitive. Nu neg partile negative, dar eu vreau sa punctez evolutia colosala pe care o vad de la distanta, obiectiv.
        1. Ca argumentare ca reciclatul incepe sa functioneze, in momentul asta in Romania jumatate din ambalaje estimat ca vandute se recicleaza, in ultimul an a crescut cu 15%. Pt mine inseamna o evolutie fabuloasa fata de acum 10 ani cand am traversat Bucurestiul prima data cu rucsacul plin de reviste si ziare vechi.

        2. Romania a redus emisia de CO2 produs din arderea de combustibi fosili in ultimul an cu 15%.

        3. am vaga lipsa de modestie sa spun ca inteleg monstrul din spatele Rosiei Montane. E greu sa tintim inima hidrei, dar cate un cap putem reteza. Si demonstratiile reprezinta multe: ca oamenii iau atitudine. Sunt inca uimita cum atatea romani, ne-analfabeti, daca nu au inteles sistemul, atunci il inteleg din cartea http://www.scribd.com/doc/182276150/Confesiunile-Unui-Asasin-Economic
        Cum de noi, romanii, care au trecut prin acel 2000 in Baia Mare mai acceptam cianura in exploatari! Cum uitam cele 20 de lacuri de decantare din tara deja existente.
        Tu vrei coerenta de la oameni simpli contra exploatarii? Nici nu are cum fi. Fiecare are judecata proprie si argumentele proprii. Ai asteptari comuniste, ca oamenii sa pulseze intr-un noi – iar romanii tocmai asta vor sa anuleze si sa contureze acest EU anulat pt 50 ani. Plus, nu e coerentza nici pe site-ul exploatarii Rosia Montane -unde chipurile lucreaza specialisti , am gasit inadvertente la cifre, am facut calcule si le-am comentat pe site, si cand am atins unele subiecte evidente, mi-au sters comentariul.

  • Claudia
    mai 15, 2014

    Un comentariu ca o paranteză, tu și Arakelian ați scris, eu doar comentez.
    Curajoasă întrebare la care mă gândeam că nu vei primi un răspuns pe măsură. Tu simți că ai primit??!
    Am citit două cărți ale lui Dan Puric, am urmărit niște interviuri și totuși mi s-a strecurat treptat o umbră de îndoială. Nu știu de ce, poate pentru că simțeam această inactivitate de care spui tu eu fiind colerică și impulsivă și având nevoie de o instigare la demers?!? Cât să mai și observăm și să ne spunem că suntem frumoși ca nație??! E un stadiu de maturitate să scapi de niște complexe, dar asta ar trebui să fie începutul pentru lucruri concrete.

    Eu cred în poporul ăsta al nostru și cred în spiritul lui creator dublat de spiritul lui descurcăreț, adaptiv însă ceea ce îl frânează este lipsa proiectelor mărețe, de anvergură, începând de la individul mărunt…
    Asta se reflectă în imaginea satului românesc unde construcțiile se opresc acolo unde nevoia încetează – în vreme ce alte populații la fel de sărace ridicau case de piatră la noi bordeiul era destul.
    Și nu mă refer la simplitate, ci la perseverența de a te înhăma la ceva ce nu are finalitate imediată.

    Ne mulțumim cu puțin și cred că de aici ni se trag multe, dar deschiderea de după revoluție a pus generația în formare față în față cu alternativa. Și oricât de mari sunt pesimismul și nostalgia generației părinților, copiii reînvață ce înseamnă să fii român.
    Sărăcia asta decorată e o asimilez căldurii oamenilor, într-o casă săracă nu te prea poți simți stingher.

  • dunia
    mai 15, 2014

    @arakelian

    Ție îți mulțumesc pentru completare, sunt complet de acord cu ce ai scris despre comportamentul românilor. În text sugerez să extindem cercetarea abisal.

    Și da, românul se schimbă, dar procesul e lent și uneori plin de istericale.

    @Claudia

    Foarte bine aș fi putut să formulez un răspuns pentru amândouă. În primul rând vă rog să-mi permiteți o uimire, o exprim prin semnul întrebării.
    ???
    Așadar, și voi ați observat această inactivitate? Nu pot să vă descriu ce stare mă încearcă acum, ceva similar cu un oftat lung, dar lung. Mă simt înțeleasă, mă simt că aparțin unui ceva mai mare, unui întreg. Nu sunt singură în toate impresiile mele.

    Claudia, de răspunsul lui Dan Puric pot puțin să vorbesc. În primul rând două minute nu am mai auzit nimic, atât au fost emoțiile de mari, iar gluma lui nu m-a ajutat deloc. Apoi mulți ochi m-au fixat și pe mine după ce am rostit întrebarea. El a răspuns. Ce? Îmi pare rău, nu-i pot duce vorba mai departe. A glumit însă, tot pe seama mea. A întrebat: ”cine te-a pus, domnișoară, să citești Blaga?” Apoi către sală: ”de ce mă mai invitați pe mine să vorbesc când aveți asemenea oameni în public.”

    Atenția mea a fost pulbere.

    Despre poporul nostru sunt multe de scris, dar să rămânem concentrați pe esențial, ce anume ne definește ca români? Ce înseamnă să fii român? Aveam sau nu avem o identitate profund românească?

    Cam astea sunt întrebările.

    Vă mulțumesc nespus pentru implicarea la acest text.

  • arakelian
    mai 15, 2014

    despre poporul roman a scris f.bine si un psihanalist in cartea: nevroza balcanica, cu argumentatii la romani. Citind cartea m-am inteles mai bine (nu m-am simtit mai bine 😀 ).

    Pana la urma, sa nu uitam, primul mare lider roman a fost… probabil cuman.

    • dunia
      mai 16, 2014

      Arakelian, întrebare: de ce ești de părere că am pus o întrebare curajoasă?

      • arakelian
        mai 16, 2014

        ca eu nu as fi avut curajul. Nu as fi avut sinceritatea si puterea de a enunta intr-o intrebare indoielile mele. Sunt romanca, cu acel curaj de recreatie, cum il numii mai sus. Adica vin aici, online, la tine sau la oricine, si bomban sistemul, comentez omul Dan Puric, dar in fata lui as pica in admiratie si contemplatie si daca ma intreaba ceva, as raspunde cu „vai, dar sunteti nemaipomenit!!”.

  • arakelian
    mai 16, 2014

    mai ‘abisam’ subiectul?
    Despre bordeie: erau usor de construit. In conditiile in care o generatie ajugnea sa fuga in padure de cateva ori, conceptul de bordei devenea usor de implementat in cateva sapt. Si usor de daramat :). Alta functionalitate a bordeiului: iarna, pamantul mai jos de 20-30cm nu ingheata. Asa ca …sapau ca harciogii. Mai atrag atentia la saracia romanului de alta data. Cel putin in Moldova anilor 1900, omul era realmente sarac lipit pamantului. Pamant putin la taranii liberi,multi fara niciun fel de pamant, munca era cu miinile simple, speranta de viata la 45-50 ani -aste informatii spun totul. Improprietaririle care s-au facut dupa primul razboi mondial au prins bine! 1ha la o familie nu e mult, dar era mai mult decat nimicul avut!. Nu degeaba a izbucnit rascoala din 1907 in jud. Botosani.
    Si analiza acelei rascoale indica faptul ca romanul simplu era tolerant, a inghitit multe, stia clar ca nu are mancare pana la sf iernii, dar a sperat,naiv … un lucru interesant, rascoala a fost impotriva arendasilor, majoritari … evrei. Si exista niste idei promovate, ca rascoala a fost ‘instigata’ de precursorii comunismului. Deci moldoveanul e acelasi: capul plecat, indura, si spera, pana explodeaza. Sa te ferasca bunul Dumnezau de furia unei moldovience 🙂

    Despre decorat saracia, vorbesc deseara. O sa imi adun ideile peste zi.

    • dunia
      mai 16, 2014

      Dar omul Dan Purin rămâne nemaipomenit, cu sau fără îndoielile mele. Este un foarte bun orator, are simțul umorului și deține darul particular, harul de a plăcea oamenilor.

      Abia aștept să citesc ce ai adunat peste zi. Sunt mândră că am așa parteneri de dialog.

  • dam167
    mai 16, 2014

    Românul a supraviețuit – asta mi se pare că e corect spus. A supraviețuit, s-a lăsat influențat și și-a pierdut valorile, asta dacă le-a avut vreodată. Eu cred că am vrea să revenim la românul de ieri, dar numai dacă ne convine cum era românul de ieri. Dacă nu, îl căutăm pe ăla de alaltăieri. Dacă ieri românul era inventiv și creativ, aia vrem! Dacă nu era, atunci ce facem? Uite că zice bine Reptilian acolo: ce vedem noi frumos și pitoresc pare un vârf cultural mai mult pentru noi. Pe mine mă deranjează consecințele, și anume aroganța. Vin toți străinii să vadă cultura noastră – deci clar, suntem cei mai tari. Nu suntem cei mai tari, suntem altfel și orice cultură merită explorată. Amintesc și de o idee (probabil clișeu) care îmi place mie: Vlad Țepeș ori a fost un domnitor model, ori Dracula.

    Mie personal, întrebarea aia mi se pare foarte curajoasă, în ipoteza în care nu prea știm cine de fapt românul. Oamenii cu scaun la cap n-o prea cred pe aia cu romanizarea dacilor – e și normal, pentru că, din nou, nu prea au coerență teoriile alea. Cu toate astea, e comod să spui că românul are o jumătate harnică și cu frica lui Zamolxis – cel mai viteaz dintre traci – și o jumătate cu matematică, arhitectură, civilizație și democrație. Da, asta și mie mi se pare că sună bine.

    • dunia
      mai 16, 2014

      Am eu un răspuns, românul de ieri era gospodar. Românul de azi nu mai are habar să se gospodărească.

      Valori? Dar nu e greu să vezi dacă au existat sau nu valori, trebuie doar să te raportezi și descoperi răspunsul. Raportându-ne la marile personalități ale țării ăsteia, de exemplu, hai să dau un nume sau două: Nicolae Iorga sau Ștefan Odobleja, că am terminat liceul Ștefan Odobleja de la Severin, Drobeta, nu Caraș Severin, știu că există confuzii.

      Vlad Țepeș poate fi model, și poate fi Gracula, ori este ambele.

      Și întrebarea cine e românul nu e grea sau curajoasă. Cine e francezul sau englezul? Mari constructori, dar nu ne reducem pe o unică dimensiune.

      • Bogdan
        mai 16, 2014

        Nu o sa comentez textul ci o sa fac o paranteza legata de Vlad Tepes si actiunile sale.Omul asta tragea oameni in teapa. Asta presupune sa iei un om normal si sa-l pui timp de cateva zile, in unele cazuri, sa suporte durerea unei bucati de lemn care iti intra prin fund in amdomen. Perfectionase metoda intratat incat tarusul de lemn nu atingea nici un organ vital si moartea survenea foarte lent prin deshidradare, infectie, sau alte astfel de minunati.A fost perfid in multe dintre actiunile sale, avea in ideologie puncte comune cu nazistii, considera ca orice cetatean trebuie sa fie util societatii si dispretuia invalizii sau pe cei care din motive indiferente de vointa lor nu pteau sa munceasca. In timpul sau oamenii traiau un paradox, dormeai cu punga de bani sub cap de frica sa nu ti-o furi singur. Cine are minte sa inteleaga, intelege. A omorat din paranoia posibili dusmani si a instaurat un regim draconic. Acum eu nu inteleg foarte bine romanul dar un astfel de nivel de teroare nu cred ca e uman, in primul rand, indiferent de motive. Ca pasionat de istorie cred ca intrebarea ce este romanul nu este usoara cu atat mai mult cu cat nu avem. cu adevarat, exemple de lideri in randul inaintasilor. Asa ajungem sa ne agatam de dictatori paranoici, domnitori fara caracter si, regi si regine care au „luptat” pentru noi din confortul luxului in timp ce strabunicii nostrii isi priveau fetele violate, mureau pe frig pe vreun front sau indurau foamea si umilita.
        Pentru mine roman a insemnat sa suporti asuprirea, prostia si
        foamea cu simtul umorului. Haz de necaz. Roman 🙂

      • arakelian
        mai 19, 2014

        O sa mai adaug ceva despre Vlad Tepes, o alta fateta a lucrurilor, dar care mi se pare mie ca descriu un comportament romanesc. Ca a fost un odios sadic, ii place sa chinuie oamenii – e confirmat din mai multe surse. O idee insa interesanta este ca a imprumutat bani de la boieri/negustori din zona Brasovului sa construiasca (habar nu am ce, parca a fost vorba si de o deturnare de fonduri, scuzati-mi lipsa de cultura) si cand boierii au cerut inapoi – i-a tras in teapa.
        Suna cunoscut scenariul?

  • dunia
    mai 16, 2014

    Niciodată nu m-au interesat îndeaproape acțiunile lui Vlad Țepeș, dar ceea ce spui tu e inuman. Cu regii și reginele puteam să deschidem alt subiect, dar să nu o facem. Românul a supraviețuit.

    Și chiar înseamnă să fii român această atitudine de a face haz de necaz. Acum fiecare cum își traduce această atitudine, eu o iau într-o notă pozitivă.

  • Bogdan
    mai 16, 2014

    Stii expresia moldoveneasca „aaaaiiiii” ca raspuns la intrebari flozofice complicate? Cred ca surprinde putin ce inseamna sa fi roman. Desi inteleg, pana la un nivel, nevoia de apartenenta la ceva nu stiu de ce e important sa fii roman. Roman, oltean, banatean, crestin, musulman sau orice alta chestie de genul. As prefera sa fiu om, vedem apoi. Cred ca ar trebui sa profitam de cunostintele pe care strainii le poseda macar datorita avansului tehnologic. Inclusiv la nivel artistic, Europenii faceau arta, favorizati de imprejurari, desigur, pe vremea cand noi inca ne bateam cu ursul. Aveau matematicieni, astrologi filozofi. Subiectul Rosia Montana, ca tot s-a discutat de ea este cel mult o alegere de facut in baza unor cunostinte tehnice nicidecum un motiv de solidaritate nationala. Faptul ca are un potential de a deveni o catastrofa este intradevar inspaimantator in ideea in care trebuie sa ne bazam pe „iscusinta” romaneasca in proiecte de o asemnea anvergra.

  • dam167
    mai 16, 2014

    @arakelian: nu țin neapărat să te contrazic, dar găsesc niște lucruri care țin mai mult de propagandă decât de realitate și/sau perspectivă.

    Din păcate treaba cu reciclatul merge în jos, asta la nivel național. Nu zic că nimeni nu reciclează în țara asta, doar că e tot mai greu. De ce e greu? pentru că nu există un flux economic. Cercul ăsta al reciclării trebuie să fie profitabil pentru cineva, iar în momentul de față prea puțin. Degeaba colectezi selectiv sau educi lumea să colecteze selectiv, dacă nu poți folosi deșeurile. Bine, poate nu chiar degeaba educi lumea, dar asta nici nu se traduce în reciclare.

    Legat de emisiile de CO2, nu pot spune că nu e mai puțin cu 15% așa cum susții tu. Faptul că au început și la noi să fie exploatate surse regenerabile înseamnă în primul rând că ne prindem că ar trebui să renunțăm la tehnologii vechi de 1 secol. Dacă a fost un interval de timp în care s-au încurajat investițiile în energie (considerată) verde, ei bine, lucrurile s-au schimbat deja. Deja a devenit mult mai complica cadrul legislativ în care mai poți face astfel de investiții și, oarecum specific vremurilor, toate taxele au crescut. Mulți investitori au plecat deja, și mai mulți îi vor urma.

    Fiind în domeniul energetic, știu una alta despre termocentrale și tendințele de acolo. Pot spune că o mai ducem tot așa ceva vreme de acum înainte. Cât despre poluare, da, ea s-a mai redus, pentru mai creștem și noi din când în când echipamentele și sistemele tehnologice.

    Legat de Roșia Montană, da, vreau coerență de la oamenii simpli (nu ăia care trăiesc acolo, ci ăia cu corturile în Piața Unirii) pentru că ăia sunt oameni cu facultate. Ca de altfel toată lumea în țara asta.

  • arakelian
    mai 18, 2014

    http://www.colecteazaselectiv.ro/orasul-reciclarii/ – uita-te aici despre cifrele de reciclare.
    Dincolo de asta, Romania a reciclat in 2012 27% din sticla comercializata si cateva puncte procentuale mai mult ca in anii anteriori. Pt mine panta crescenta Inseamna f.bine! (nu ca Belgia, care recicleaza 90%, dar eu vad evolutia!! ). Si in toate punctele de reciclare : si pe hartie, si pe metale – in toate romania merge in sus, ascendent.

    Despre coerenta la oamenii din corturile de la Rosia Montana, scuza-ma dar nu sunt cu facultate.

  • arakelian
    mai 18, 2014

    ddunia: despre decorarea saraciei: daca barbatul roman nu a fost in stare sa faca o casa, femeiii de alta data nu ii stau miinile niciodata. Infrumusetarea era cu lucruri cusute, tesute, inseamna sute de ore de munca, iarna la gura sobei, pe lumina – intuneric. Mamaia torcea pe intuneric.
    Traditia in N. moldovei era sa fie toata familia primenita de Pasti, cu cameshi si ii noi tesute, cusute in casa. Inseamna sute de ore de munca, depuse de femeie iarna. Noroc ca iarna in N. Moldovei e lunga.

  • dunia
    mai 19, 2014

    Observ că subiectul m-a depășit cu mult și sunt uimită de reacții. Sincer nu m-am așteptat să primesc atâtea reacții cu un asemenea subiect. Nu știu ce să învăț de aici, poate să fiu mai atentă la nevoile oamenilor de a fi români.

    • arakelian
      mai 19, 2014

      nevoie? Singura nevoie este sa ne intelegem si acceptam. Apoi va aparea si evolutia. Romanii, ca si alte natii, au defecte si calitati. Fiecare individ e constituit din bi-polaritatea asta. Depinde de noi cum o manipulam.

Dă-i un răspuns lui Bogdan Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *


Solve : *
15 − 1 =